سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نجفی: کاش احمدی‌نژاد در دانشگاه امیرکبیر هم مثل کلمبیا تحمل نشان

نجفی: کاش احمدی‌نژاد در دانشگاه امیرکبیر هم مثل کلمبیا تحمل نشان می‌داد 

محمدعلی نجفی عضو شورای شهر تهران در ضیافتی که دوشنبه‌شب به میزبانی شاخه دانشجویی حزب کارگزاران در باشگاه اساتید تهران برگزارشد، تحلیل خود را از سفر اخیر احمدی‌نژاد به نیویورک و نیز وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد.

وی با اشاره به سخنی از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه «در مقابل تمجید اصحابشان به علت اقدامات مثبتی که در زمان حکومت خود انجام داده اند، فرموده است من را برای انجام کارهایی که بر عهده‌ام است مورد تمجید قرار ندهید؛ چرا که این امور من را از مسیری که به عنوان مسوول می‌بایست طی کنم، منحرف می‌کند»، افزود: در این زمینه نیز می‌توان به جریانات دانشگاه کلمبیا اشاره کرد.

وی با بیان اینکه «از وظایف رییس جمهور به عنوان نماینده کشور بود که از مواضع و سیاست‌های کشور دفاع کند»، استقبال‌ها، اجرای برنامه‌های مختلف در طول سه چهار روز گذشته از صدا و سیما و برخی مطبوعات را مغایر با فرمایشات حضرت علی(ع) خواند و گفت: چرا که کار درست و افتخارآمیز انجام شده در حوزه مسوولیت و وظایف رییس جمهور به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران بوده که از مواضع کشور دفاع کند.

عضو شورای شهر همچنین با اشاره به تحمل 1رییس جمهور در مقابل توهین‌های رییس دانشگاه کلمبیا گفت: چه خوب بود در مقابل حرفهایی که در دانشگاه امیر کبیر شنیده شد تحمل صورت می گرفت و برخی از دانشجویان دانشگاه بعد از یک و نیم سال هزینه آن روز را نمی‌پرداختند. همین طور می توان به مشکلات فرهنگیان در مقابل ادعاهای دولت مبنی بربهبود وضع معیشیتی‌شان و برخورد با بعضی از اساتید دانشگاه که مبنای عملکرد دولت را علمی ندانسته‌اند، اشاره کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: اگر نظرسنجی در شهرهای بزرگ کشور صورت گیرد به این نتیجه خواهیم رسید که بسیاری از کسانی که در روزهای اول تشکیل دولت امیدوار بودند تمام و یا بخشی از شعارهای دولت به نتیجه رسد، امید خود را از دست داده‌اند.

عضو حزب کارگزاران سازندگی در این خصوص به بحث مسکن اشاره و تصریح کرد: اخیرا اعلام شد که برای حل مشکل مسکن نباید منتظر دولت ماند؛ این در حالی است که شعارهای دولت در زمان انتخابات مبنی بر حل این مشکل بود.

وی به بحث یک رقمی کردن نرخ تورم در عرض دو تا سه سال از سوی دولت اشاره کرد و گفت: اخیرا رییس کل جدید بانک مرکزی اعلام کرد باید بهره بانکی متناسب با تورم به اضافه 4 درصد کارمزد تعیین شود و رسما اعلام شد که حداقل تورم در سال جاری 5/17 درصد بوده است. همچنین، عده زیادی از کارشناسان اعتقاد به 25 درصد دارند و حتی یکی از مسوولین وزارت بازرگانی رسیدن به تورم 50 درصد را دور از ذهن ندانست.

نجفی تصریح کرد:‌ به نظر می‌رسد آنچه که باید در جامعه لمس شود در سطح تخصصی و کارشناسی حفظ شده است. امیدواریم زمانی آثار و عوارض سیاست‌های نادرست برای جامعه روشن شود که امکان جبران و مداوا وجود داشته باشد. امیدواریم که امکان اصلاح وجود داشته باشد، پس نباید کاملا ناامید بود.

وی با اشاره به انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری یک سال ونیم آینده گفت: جای امیدواری است که در انتخاباتی که در پیش است آثار و نمونه‌هایی از آگاهی جامعه مبنی بر غلط بودن سیاست‌ها به چشم بخورد و شاهد تغییر مسیر باشیم تا زمینه‌ای برای اصلاح امور فراهم آید.

نجفی با بیان اینکه «‌در مورد مسائل فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی نیز همچون مسائل اقتصادی مشکلات وجود دارد»، گفت: با تحلیل شرایط فعلی انحراف از ارزش‌ها و مسیر اصلی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی احساس می شود.

نجفی در پایان ابراز امیدواری کرد:‌ امیدواریم در مسائل فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی تغییرجهت در مسیر اداره کشور در انتخابات آینده به وجود آید تا این مطلب امیدواری برای افرادی که دلسوز آینده انقلاب و نسل های بعدی کشور هستند ایجاد کند

http://emruz.info/ShowItem.aspx


سحابی: حقانیت هر حکومتی براساس رضایت مردم به وجود می آید

سحابی: حقانیت هر حکومتی براساس رضایت مردم به وجود می آید  

عزت الله سحابی گفت: حقانیت هر حکومتی براساس رضایت مردم به وجود می آید و در اسلام نیز این یک امر ذاتی است و نمی توان گفت که براساس تحولات و شرایط باید حقوق مردم در این زمینه داده شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عزت الله سحابی در سخنان خود در مراسمی که به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) از سوی انجمن‌های اسلامی سراسر کشور در حسینیه ارشاد برگزار می‌شد، گفت: عنوان "علی(ع) تنهاست" زمانی از سوی دکتر شریعتی در دورانی که جامعه ما جامعه ای سکولار بود مطرح شد ولی من امروز می خواهم از تنهایی علی(ع) در این روزگاری که از دینداری صحبت می شود سخن بگویم. علی(ع) شخصیت بی نظیری بود که می توان از جهات گوناگون به عظمت او نگاه کرد ولی باید امروز به وجهه اجتماعی و سیاسی او بیشتر توجه شود.

وی با بیان این که ریشه تمام مسلمانان در قرآن است، تصریح کرد: برای مسلمانان تعهد به قرآن، روایات و سنت پیامبر اصل است و اگر این اصول مورد توجه قرار نگیرد به طور قطع به دامن فاسقان و یا بنیادگرایان سقوط می کند. چون نزول وحی برای آزادی انسان است و قرآن نیز که معجزه پیامبر بوده در جهت آزادی سخن گفته است.

سحابی خاطرنشان کرد: پس از کشته شدن عثمان جامعه اسلامی سرگردان به در خانه‌ی علی(ع) رجوع کرد، مردم اصرار می کردند تا علی(ع) خلافت را بپذیرد و علی(ع) پذیرش خلافت را نمی‌پذیرفت. او گفت، اگر من وزیر برای شما باشم بهتر است از آنکه امیر باشم. ولی با اصرار فراوان مردم تسلیم شد، اما در همان زمان گفت، برای بیعت باید تمام مردم حضور داشته باشند.

این فعال سیاسی افزود: علی(ع) درمسجد بالای منبر رفت و رو به مردم می گوید، ای مردم، چشم و گوش خود را باز کنید، داستان خلافت امر شماست و هیچ عهدی در این حکومت حقی ندارد مگر آنکه شما او را برگزینید. حق آن است که مردم برگزینند نه کسی دیگر و نه حتی خداوند. اگر مردم با حاکمی بیعت کردند آن حاکم حق است. اگر با کسی پیمان بستند او حاکمیت پیدا کرده و حاکمیت او حق است.

سحابی اظهار داشت: علی(ع) می گوید من تنها کلیددار شما بیش نیستم و بدون اجازه شما حق ندارم از بیت المال خرج کنم؛ این حکومت از دیدگاه علی(ع) است، یعنی حاکم نمی تواند بدون اجازه مردم دیناری خرج کند و امروز نیز باید اموال بیت المال براساس قانونی که به تصویب اکثریت مردم رسیده، خرج شود.

سحابی اظهار داشت: علی(ع) پس از آنکه حاکم شد برای امیرانی که جهت بلاد مختلف فرستاده بود بخشنامه ای نوشت و در آن بخشنامه به امیرانش می گوید، رسول خدا(ص) به من فرمود ای علی(ع) بهترین فرد برای حاکمیت بر مردم هستی، اما اگر این مردم بیعت کردند برآنها حکومت کن و اگر به سمت تو نیامدند تو به دنبال کار خودت برو، از نظر رسول خدا هم مشروعیت علی (ع) براساس نظر مردم است. چون مساله حقانیت حاکمیت تنها از سوی مردم مطرح می شود.

وی با تاکید بر این که رضایت مردم اساس حکومت است، گفت: در قرآن آمده کسانی که برتری جویی می کنند و بدون نظر حق یعنی رضایت مردم حاکم شده اند حکومت آنها حکومت فاسقان است و حکومت آنها جامعه را به حکومت فاسقان تبدیل می کند و جامعه دارالفاسقان می شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: علی(ع) پس از پذیرش حکومت در تحولات بعدی در جنگ صفین با عده ای مواجه شد که به علی(ع) گفتند برای ما مشخص نیست که آیا تو بر حقی یا معاویه و ما باید در این مساله تفقه کنیم که آنها مورد تشویق علی(ع) قرار گرفتند چون در امور دین تقلید حتی از امام معصوم نیز جایز نیست. رسول خدا نمی خواست مردم را مقلد بار بیاورد.

وی با بیان این که بررسی دین به معنای آن است که آنچه کتاب خدا و سنت رسول به آن فرمان داده بفهمیم، اظهار کرد: اگر علی(ع) می گفت رضایت مردم باید منشا تصمیم گیری باشد در این مساله هم صداقت داشت و پای آن ایستاده بود.

سحابی با تاکید بر این که عدالت علی(ع) شعار نبود، خاطرنشان کرد: عدالت علی(ع) بر همگان مشهود است امروز عده‌ای دم از عدالت می زنند ولی در اجرای عدالت پایدار نیستند و به موازین عدالت بی اعتنایی و از آن غفلت می کنند و عدالت آنها تنها شعار است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: علی (ع) در اوایل حکومتش فرمود که اگر شرایط حکومت فراهم نبود آن را نمی پذیرفت. دلیل پذیرش حکومت چیزی است که خداوند از آن به عنوان تعهد آگاهان یاد کرده، این تعهد موجب شد تا علی(ع) حکومت را بپذیرد، تعهد آگاهان به معنای آن است که در مقابل پریشانی مظلوم و شکم پری ظالم آرام نگیرد. چون انسان آگاه و صاحب مسوولیت در این مساله قرار و آرام ندارد

سحابی با اشاره به این که تعهد آگاهان برای علی(ع) تنها یک شعار نبود، گفت: علی(ع) در اواخر حکومت خود فرمود امروز در کوفه کسی نیست که شام را صبح کند و مسکن نداشته باشد و یا از معاش گندم برخوردار نباشد و یا از آب فرات ننوشد. این سخنان در حالی زده می شد که حکومت 4 ساله علی(ع) با جنگ های متعدد کار خود را به انجام رسانده است.

وی با اشاره به این که حکومت تنها برای فرمانروایی نیست، خاطرنشان کرد: باید در حکومت بستر عدالت فراهم شود، نمی توان شعار عدالت سرداد ولی بستر عدالت را فراهم نکرد. علی(ع) در طول این 4 سال با تمام گرفتاری ها و مشکلات توسعه را رها نکرده بود و این یعنی عدالت واقعی که مظهر آن علی(ع) است

سحابی با تاکید بر این که علی(ع) مظهر مردم سالاری و عدالت که از سوی اسلام و قرآن معرفی شده است، خاطرنشان کرد: امروز از این منظر علی(ع) را تنها می یابیم یعنی امروز مکتب علی(ع) تنهاست و آنچه مدنظر قرار ندارد مردم، بستر عدالت و توسعه مادی و برخورداری مردم از امکانات مساوی است و با وجودآن است که می توان گفت علی(ع) تنهاست.

این فp=1عال سیاسی در پایان سخنان خود افزود: با این که مردم برای علی(ع) عزاداری می کنند ولی نمی دانند تبعیت از علی(ع) یعنی چه و همین مساله است که می توان گفت علی (ع) تنهاست. متاسفانه برخی بدآموزی ها در شیعه و برخی غفلت ها از مکتب قرآن و رسول خدا روزگار ما را به اینجا کشانده است

tthttp://emruz.info/ShowItem.aspx?ID=10258&

?


آقاجری: قرآن نگفته پیامبران همچون جباران عدالت را از بالا گسترش

 

آقاجری: قرآن نگفته پیامبران همچون جباران عدالت را از بالا گسترش می دهند

سید هاشم آقاجری گفت: امروز جامعه ما به صورت غالب با بحران اخلاقی روبرو است و به نظر می رسد صدمه ای که جامعه از بحران اخلاقی خورده باید بازسازی شود و ما امروز نیازمند بازسازی اخلاق در جامعه خودمان هستیم.

به گزارش ایسنا سیدهاشم آقاجری در سخنان خود در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت امیرالمومنین (ع) که از سوی انجمن های اسلامی سراسر کشور در حسینیه ارشاد برگزار می شد، با بیان این که ماه رمضان ماه پارسایی در تمام ابعاد ذهن، جسم و نفس و روح است، گفت: این ماه ، ماه اخلاق که هدف غایی بعثت پیامبران از جمله پیامبر بزرگ اسلام بوده، است. پیامبران مبعوث شدند تا کرامت های اخلاقی را به اتمام برسانند و علی(ع) نمونه عالی و الگوی مثالی اخلاق در میان تربیت شدگان مکتب اسلام در پیامبر بزرگ اسلام است.

وی با اشاره به این که اصول محوری آموزه متعالی اسلام و تعالیم پیامبران و مکتب علی(ع) اخلاق است، تصریح کرد: اخلاق و قرب خداوند حول مفهوم خاصی از خداوند می چرخد. خدایی که موجود خارجی است مجسم و مکان‌مند نیست بلکه خدایی که در قرآن وقتی خود را معرفی می کند می گوید من به انسان از رگ گردن هم نزدیکترم، خدایی که کانون و اساس آن در وجود آدمی است.

وی اظهار داشت: هدف پیامبران رسیدن به اخلاق و صفات خداوند و رهایی از خودیت خویشتن و ارتقا و بالارفتن از تکامل وجودی تا رسیدن به سطح عالی اعلی یعنی همان مرحله ای که خداوند به سبب خلقت انسان به خود تبریک گفته است و تمام پوشش‌ها و آموزه ها در خدمت این تکامل و ارتقا وجودی، معنوی و اخلاقی قرار گرفته که اگر این تکامل نباشد هدف پیامبران بی معنا خواهد بود.

آقاجری با بیان این که تکامل وجودی و اخلاقی و سیر سلوکی از پایین ترین مرتبه نفس به مرتبه اعلی است، خاطرنشان کرد: گوشه نشینی این امر را تحقق نمی دهد، شاید افرادی با چله نشینی و دوری از جمع آدمیان بتوانند سفر وجودی را به انجام برسانند ولی این با مکتب پیامبران متفاوت است، چون پیامبران برای به تکامل رساندن تمام آدمیان آمده اند.

وی با بیان این که تکامل آدمی در گرو شرایطی است، اظهار داشت: تکامل جامعه در گرو تکامل فرد و تکامل فرد نیز در گرو تکامل جامعه است و در مکتب انبیا تکامل فرد و جامعه به هم پیوسته و وابسته است. شرایطی که نوع بشر بتواند به خدا تقرب پیدا کند در سفرجغرافیایی و فیزیکی به وجودنمی آید این تقرب انقلاب وجودی برای تعالی بخشیدن خود خویشتن است.

آقاجری با تاکید بر این که پیامبران به دنبال برپایی قسط و عدالت در عرصه اجتماع بودند، گفت: آنها نه به صورت سلطه‌ای، قدرت سیاسی، دولتی و با زور و از بالا به دنبال برپایی قسط و عدالت بودند بلکه مکتب پیامبران معتقد است انسان ها باید با اختیار و آگاهی خود عدالت را برپا کنند. تفاوت عدالت پیامبرانه با عدالت جبارانه در این است که عدالت جبارانه هیچ مشارکت و تاثیری در تکامل روحی و معنوی آدمی ایفا نمی کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که قرآن موضوع عدالت را که ماهیت اخلاقی دارد به کنش مردم مربوط می‌داند، تصریح کرد: قرآن نگفته پیامبران همچون جباران عدالت را از بالا گسترش می دهند بلکه مردم خودشان قسط و عدل را در روابط جامعه حاکم می کنند. در اینجاست که نهایتا جامعه به اعتلای وجودی انسان کمک می کند که همین مساله تفاوت مکتب های الهی و غیرالهی را نشان می دهد.

آقاجری ادامه داد: مهمترین آسیبی که امروز به جامعه ما وارد شده که جبران آن از آسیب ها و عقب ماندگی های اقتصادی و سیاسی سخت تر است، آسیب های اخلاقی است در حالی که جامعه ای که ادعای دین دارد اگر نان ندهد باید نتیجه آن حداقل یک جامعه اخلاقی باشد. یکی از ادعاهایی که در طول سال های پس از انقلاب وجود داشته آن بوده که در غرب خلا اخلاقی است و ما وعده جامعه اخلاقی می دهیم. سوال اینجاست آیا اکنون جامعه ما به صورت غالب با بحران اخلاقی روبرو نیست؟

وی با تاکید بر این که تفاوت اساسی انسان با سایرموجودات در اخلاق است، اظهار کرد: انسان به لحاظ وجودی در ادیان و مکاتب انبیا به عنوان موجودی صاحب اراده و عقل و قوه تشخیص معرفی شده است. خرد، اختیار، عقل و آزادی از ویژگی های آدمی است. پس انسان نسبت به غیرانسان موجودی اخلاقی است. زیرا سایر موجودات فاقد آزادی، اختیار و عقل هستند.

وی با بیان این که اساس و پایه اخلاق نفس آدمی است، ادامه داد: پایین مرحله خود نفس اماره است زمانی که آن ارتقا پیدا می کند به سمتی می رود تا عقل بر غریزه و حتی فراتر از آن عشق برخرد حاکم شود این مساله به معنای فاصله گرفتن خود از نفع شخصی و حرکت به سمت دیدن دیگری است چون عشق موجب می شود تا فرد به جایی برسد که جز دیگری چیزی را نبیند.

وی با تاکید بر این که منطق سرمایه داری و بازار مبتنی بر خودپرستی است خاطرنشان کرد: فلسفه های سرمایه داری این خودپرستی را تئوریزه می کند البته سرمایه داری امروز به دلایل مختلف از این منطق فاصله گرفته است. غرب کوشش می کند تا سرمایه داری را بر سر عقل بیاورد. تا بر منافع خود عقلانی برخورد کنند و سرمایه داران به منافع بلند مدت بیاندیشند.آنها به دنبال سازش میان سرمایه داران و طبقه کارگر هستند مشارکت دادن کارگران در اندک سود سرمایه داران آنها را از جنبش های کارگری نجات می دهد و امروز دیگر کمتر شاهد مبارزات کارگری هستیم. چون این مبارزات با مذاکره و سازش حل می شود.

این فعال سیاسی با تاکید بر این که منطق بازار سود است و نمی توان انتظار داشت در بازار فضیلت و ارزش حاکم شود، تصریح کرد: ارزش به معنای فداکردن نفع شخص به خاطر چیزهای برتر است. اخلاق با فضیلت و فضیلت با ارزش تعریف می شود. البته اخلاق و رذایل گاهی عام و همه گیر هستند و گاهی هم نسبت خاص‌تری پیدا می کنند.

آقاجری با بیان این که امروز می توان بحران اخلاقی را در صفحات حوادث روزنامه ها دید اظهار داشت: گفتمان رسمی و دستگاه های تبلیغاتی حکومتی اخلاق را به سکس تقلیل داده و تنها یک فعل غیراخلاقی می شناسند و آن هم با مسایل جنسی ارتباط پیدا می کند، گویی این که اخلاقی کردن جامعه یعنی جداکردن دختران از پسرها و زنان از مردان است. آیا ترویج خشونت فعل غیراخلاقی نیست؟

وی با تاکید بر این که متاسفانه حاکمان برای مقابله با فعل غیراخلاقی از یک فعل غیراخلاقی دیگر استفاده می‌کنند، ادامه داد: آنها برای جلوگیری از فعل غیراخلاقی شهوت از فعل غیراخلاقی دیگری یعنی غضب و خشونت استفاده می کنند که متاسفانه اخیرا نیز این خشونت در صفحه تلویزیون به نمایش در می آید.ترویج خشونت و غضب ضد اخلاق است. چون همانطور که شهوت برخواسته از خودپرستی است غضب هم برخواسته از خودپرستی است.

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اشاره به این که شجاعت یکی از مهمترین موضوعات اخلاق است، تصریح کرد: شجاعت استقبال آگاهانه، عاقلانه و حکیمانه از خطر است، شجاعت از گذشته همواره با نوعی نظامی گری و جنگیدن ارتباط داشته به ویژه در جامعه ای که سنت های اشرافی و نظامی گری وجود داشته شجاعت با مردانگی و سپاهی گری تعریف می شده است.

وی ادامه داد: اما شجاعتی که سقراط از خود نشان داد تحولی در مفهوم شجاعت یونان به وجود آورد و ماهیت عقلانی و مردمی پیدا کرد. دیگر شجاعت در یک سرباز خلاصه نمی شد بلکه این نوع شجاعت، شجاعت یک فرزانه بود. چون شجاعانه حقیقت را بیان کرد و برآن پایبند بود.

آقاجری ادامه داد: شجاعت سقراطی، شجاعت پاسداران دولتمردان آتن نبود بلکه شجاعت شهروندان بود. در قرون وسطی هم که اشرافیت با مسیحیت پیوند خورد و مفهوم دوباره اشراف زنده شد و فضیلت های مسیحی با اخلاق اشرافی و نظامی آمیخته شد دوباره ما شاهد شجاعت نظامی گری و شوالیه‌ای بودیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروز در جوامع مدنی و با سپری کردن قرون وسطی مفهوم شهروندی و دموکراسی و بحث اخلاق در دموکراسی و جامعه مدنی جدی شده و همین مساله موجب گشته تا مفهوم شجاعت به دو مفهوم فرعی یعنی شجاعت فیزیکی و جسمی و شجاعت اخلاقی تقسیم شود. شجاعت با این مفهوم استقبال از خطر برای ایستادگی و دفاع از فضیلت ها و ارزش هاست.

وی با بیان این که برشجاعت اخلاقی ممکن است فرد، شغل و آبروی خود را از دست بدهدولی حرف خود را می زند خاطرنشان کرد: رهبری که شجاعت اخلاقی دارد مصالح خلق را یافته آنرا بیان می کند. آقاجری باتاکید بر این که شجاعت ابراهیمی بالاتر از شجاعت سقراطی بود، خاطرنشان کرد: پیامبران همه دارای این صفت بودند آنها در مواجهه با دو جبهه سلطه و قدرت و جبهه عوام حقیقت را شجاعانه بیان می‌کردند. چون کسی که از ترس آنکه تکذیب نشود حقیقت را نگوید شجاع نیست.

وی ارزیابی موقعیت، توجه دقیق به ارزش ها، فضیلت ها و شناخت آنها، پایبندی به وجدان، تعمق و تفکر در خصوص مخاطرات، تحمل سختی هاو اجتناب از دام هایی که انسان را به سوی ترس و بی باکی بی منطق می کشاند را از اصول شجاعت اخلاقی دانست و اظهار داشت: حوزه اخلاق حوزه ای نیست که با قانون حقوق و فقه حل شود. البته فقه قانون و حقوق می تواند زمینه ساز و یا محدود کننده اخلاق باشد ولی قانون نباید فضا را تنگ کند.

آقاجری درپایان گفت: امروز حاکمان، مردم و احزاب نیازمند به انتقاد از خودهستند و همه ما باید تجدید میثاق دوباره‌ای با اخلاق و شجاعت اخلاقی http://emruz.info/ShowItem.aspx?ID=10259&p=1


واکنش نمایندگان روحانی مجلس به اظهارات همسرسخنگوی دولت؛سکوت و اع

واکنش نمایندگان روحانی مجلس به اظهارات همسرسخنگوی دولت؛سکوت و اعتراض به آیت الله خواندن احمدی نژاد

اعتماد:اعطای لقب «آیت الله» از سوی فاطمه رجبی همسر سخنگوی دولت و وزیر دادگستری به احمدی نژاد با سکوت برخی و اعتراض برخی دیگر از نمایندگان روحانی مجلس روبه رو شد.

همسر غلامحسین الهام، سخنگوی دولت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا پس از سخنان احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا و مجمع عمومی سازمان ملل در وب سایت رسمی خود نوشت؛«لقب آیت الله بر شخصی دلالت می کند که انسان را به یاد خدا و راه و روش رسیدن به او مثلاً به وسیله بیان احکام هدایت می کند. احمدی نژاد کسی است که چون صورت نورانی اش را در اثر کثرت خدمت به خلق خدایش ببینی جز عشق به خدا نخواهی دید. کسی که حتی کینه توزان و منتقدانش بر خدایی بودنش دلالت می کنند. به راستی تاکنون چه کسی اینچنین مورد غضب دشمنان خدا قرار گرفته؟» این اظهارات همسر عضو حقوقدان شورای نگهبان با واکنش متفاوت نمایندگان روحانی مجلس روبه رو شد. گروهی از این نمایندگان با بیان اینکه وی «یک زن» است یا «در حاشیه قرار دارد»، یا «اظهاراتش شأنی ندارد» در برابر اظهارات تازه این شخصیت جنجالی سکوت کردند.

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران در پاسخ خبرنگار اعتماد گفت؛ این اظهارات شأنی ندارد که درباره آن بحثی کنیم. بنابراین ترجیح می دهم سکوت کنم.

تیمور علی عسگری دیگر نماینده روحانی حاضر در مجلس قضاوت درباره این لقب بخشی را به افکار عمومی حواله کرد و گفت؛«عنوان آیت الله دادن به افراد مشخص در افکار عمومی آنقدر مذموم است که قابل پاسخ نیست

موسی قربانی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در برابر این پرسش سکوت کرد و فقط به آیه یی از قرآن که هر شیء را آیه یی از قدرت خداوند توصیف می کند اشاره کرد.

محمدرضا میرتاج الدینی نیز این اظهارات را حاشیه یی خواند که نباید آنها را به متن آورد. محمدتقی رهبر نماینده اصفهان نیز ضمن نکوهش این گونه لقب بخشی ها به خبرنگار اعتماد گفت؛ البته در اینکه هر چیزی آیت و نشانه خداوند است تردیدی نیست اما اصطلاح آیت الله فقط درباره علمای برجسته شیعه به کار برده می شود. بنابراین این گونه تعبیرات را اصلاً مناسب نمی دانم. احمد احمدی از دیگر روحانیون مجلس از هرگونه پاسخ به این پرسش خودداری کرد. عباسعلی اختری رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت؛ لفظ آیت الله را به چند معنی می توان به کار برد. یک معنای عمومی دارد، یعنی نشانه های خدا و هر موجودی از جهت آنکه دلالت می کند که قدرتی آن را به وجود آورده، می شود آیه یی از آیات خدا مثلاً یک دانه گندم و یک گنجشک هم دلالت بر آیه خداوندی است. اختری افزود؛ معنای دیگر آیت الله معنای اصطلاحی است که به عالم دینی و دارای مقام اجتهاد گفته می شود. بنابراین به صرف اینکه ریاست محترم جمهوری در یک سخنرانی بین المللی «وظیفه تبلیغی» را انجام داده به کار بردن اصطلاح آیت الله پسندیده نیست و این گونه تعبیرات راه سوءاستفاده از این واژه برای دیگران را باز می کند.

مخالفت نمایندگان روحانی مجلس با لقب «آیت الله» برای احمدی نژاد در حالی ابراز می شود که فاطمه رجبی همسر وزیر دادگستری بعد از انتخاب شدن احمدی نژاد در کتابی وی را معجزه هزاره سوم و یکی از نزدیکان رسانه یی احمدی نژاد در تازه ترین اظهارات او را «سقراط» زمان توصیف کرده اند.http://emruz.info/ShowItem.aspx?ID=10225&p=1


حضوردرجلسات نقدوبررسی

http://i22.tinypic.com/a1r6uv.jpg                            

                          شرح عکس

                                        حضوردرجلسات نقدوبررسی

این غرفه تبیان است ازاستان کردستان که موردبازدید قرارگرفت اکنون مسئول غرفه مدیراجرایی ان نشریه دریاباری است ضمناتنهایک نشریه ازکردستان درنمایشگاه مطبوعات اسلامی قم شرکت وان هم تبیان بوده


حضوردرجلسات نقدوبررسی

                      شرح عکس

                                          حضوردرجلسات نقدوبررسی

این غرفه تبیان است ازاستان کردستان که موردبازدید قرارگرفت اکنون مسئول غرفه مدیراجرایی ان نشریه دریاباری است ضمناتنهایک نشریه ازکردستان درنمایشگاه مطبوعات اسلامی قم شرکت وان هم تبیان بوده

http://i23.tinypic.com/1z1skex.jpg

احمدی‌نژاد نشانه خداوند است!

                                      

یک نویسنده افراطی:

                        احمدی‌نژاد نشانه خداوند است!

: یکی از هواداران افراطی «محمود احمدی‌نژاد» با اعطای لقب «آیت‌الله» به وی، او را «یکی از نشانه‌های خدا بر روی زمین»‌دانست.

 ، این شخص که از خبرنگاران سایت اصلی هوادار دولت است و سابقه طولانی در نگارش مطالبی علیه شخصیت‌های باسابقه نظام دارد، در مطلبی که با عنوان «آیت‌الله احمدی‌نژاد...» در سایت شخصی خود نوشته، با بیان این ادعا که «لقب آیت الله بر شخصی دلالت می‌کند که انسان را بر یاد خدا و راه او و روش رسیدن به او مثلاً بوسیله بیان احکام هدایت می‌کند»، اظهار داشته: «در تاریخ شیعه همواره علمایی برای تبیین راه خدا بود و مردم را دلالت می‌کردند بر این راه. وظیفه اصلی آنان هدایت مردم به سمت خدا بوده و هست».

این چهره افراطی حامی دولت نهم در ادامه مطلب خود آورده است: «احمدی‌نژاد کسی است که چون صورت نورانی‌اش را در اثر کثرت خدمت به خلق خدایش ببینی جز عشق به خدا نخواهی دید. کسی است که حتی کینه‌توزان و منتقدانش بر خدائی‌ بودنش دلالت می‌کنند. به راستی تاکنون چه کسی اینچنین مورد غضب دشمنان خدا قرار گرفته؟ چه کسی تاکنون این چنین ذکر خدا را با عمل برای او عجین کرده تا بزرگترین و موثرترین درس که همان درس عملی باشد را به دیگران بیاموزد؟ آیا او نشانه خدا نیست؟ آیا همردیف کسانی نیست که دلالت می‌کنند بر خدا و راهش و ولی‌اش؟ آیا تعریف‌های آنچنانی امام بسیجیان از او همان شاخصه‌های یک مبلغ و حمایت کننده دین نیست؟ آیا او آیت الله نیست؟».

در ادامه این مطلب عجیب آمده‌است: «اینکه شعارت یک دولت اسلامی باشد و برای راه و روش پیاده شدن اسلام تبلیغ بکنی. اینکه کلامت را در همه جا حتی در بلاد کفر و میان حاکمان ملت‌ها در سازمان ملل با یاد و نام صاحب همه موجودات و زمان آغاز و برای او تبلیغ بکنی، کاری که تاکنون هیچ مسلمانی برای امامش انجام نداده. اینکه وقتی پیش عده‌ای از اصحاب رسانه مسلمان و غیرمسلمان باشی و از هر ده تا جمله‌ات یکی‌اش آیه‌ای از قرآن باشد، اینکه در برابر قدرت زورگویان و مشکلاتی که برای سرزمین اسلامی‌ات درست می‌کنند از قدرت خدا سخن به میان بیاوری، اینکه هنگام اهدا جایزه حج به بانوان به یاد این باشی که محرمی نیاز است l

http://www.aftabnews.ir/vdcen78jhw8np.htm


سقراطی که «بازتاب» را هم تحمل نمی‌کند!

                 سقراطی که «بازتاب» را هم تحمل نمی‌کند!

 «جمیله کدیور» نماینده مجلس ششم، در یادداشتی به بهانه گزارش مرکز حفظ اندیشه‌ها و افکار احمدی‌نژاد که در آن رییس‌جمهوری «سقراط زمانه» خوانده شده بود، مطالبی را در نقد احمدی‌نژاد قلمی کرده است. 
جمیله کدیور در این یادداشت که در ضمیمه هفتگی روزنامه «اعتماد» درج شده، نوشته: به نظر می رسد از آغاز پیروزی انقلاب تا به امروز هیچ گاه عرصه خبررسانی به اندازه این روزها محدود نبوده است. توقیف و پلمب ساختمان بازتاب پس از تعطیلی شرق و هم‌میهن و خبرگزاری کار نشان می‌دهد که دیگر عدم تحمل به مغز استخوان مجموعه حاکم رسیده است.
کدیور می‌افزاید: وقتی سایت بازتاب با پشتوانه‌ای مثل محسن رضایی که هم دبیر مجمع تشخیص مصلحت است و هم فرمانده سپاه در دوران جنگ تحمیلی تحمل نمی شود، دیگران حساب شان روشن است. گویی اندک اندک نه به سوی جامعه تک صدایی که به سوی جامعه بی صدایی حرکت می‌کنیم. نخستین پرسشی که به نظر می رسد این است که آیا این حرکت محاسبه شده است؟ و آیا تصور بر این است که خاموش کردن صدای منتقدان مساوی عدم انتقاد در جامعه و رضایت خاطر همگان از روند امور خواهد بود؟ سقراطی که «بازتاب» را هم تحمل نمی‌کند!
وی با اشاره به اینکه «به تازگی مشاور رئیس جمهور محترم گفته است که ایشان سقراط زمانه هستند»، نوشته: همه می‌دانند که سقراط خودش نقد را دامن می زد و خود مهمترین پرسشگر دوران و بلکه تاریخ اندیشه بود. چه اتفاقی افتاده است که نهادهای حاکم بر مقدرات این ملت، اینگونه سقراط زمانه، را کم‌تحمل نشان می‌دهند؟ 
این نماینده مجلس ششم در ادامه یادداشت خود آورده: اگر این سخنان درست نیست که نیست چگونه باید نقد و بررسی شود؟ از سویی در عرصه جهانی ادعای قدر قدرتی می‌کنند. می‌خواهند برای حل مشکلات جهان نسخه بنویسند. اصلاً دعوت می کنند که بیایید از ما یاد بگیرید. از سوی دیگر این قدر تنگ حوصله شده‌اند که سخن انتقادی در چارچوب بازتاب و هم میهن و شرق و خبرگزاری کار را هم تحمل نمی‌کنند. 
جمیله کدیور در ادامه می‌پرسد: آیا دولت نگران انتخابات مجلس هشتم است؟ تصور می‌کند با خاموش شدن صدای منتقدان عیوب و نارسایی‌ها پنهان می‌ماند و فضا و فرصت برای «رایحه خوش خدمت» باز می‌شود؟ یعنی تصور می‌شود جامعه ما تا این حد از جریان امور غافل است که اگر صدای منتقد به گوشش نرسید، از کم و کیف امور بی‌اطلاع می‌ماند؟ 
کدیور این مطلب را که با عنوان «جامعه بی‌صدایی» منتشر شده، چنین پایان داده است:« تجربه تشکیل یک امپراتوری مبتنی بر بی‌صدایی جامعه پیش روی ماست. چرا شوروی سقوط کرد؟ همه منتقدان که خاموش بودند. هیچ مقاله‌ای در نقد حکومت منتشر نمی‌شد. کا گ ب نفس همه را گرفته بود. هیچ فکر کرده‌ایم چرا این امپراتوری فرو ریخت؟

»http://www.aftabnews.ir/vdcaman49wnmi.html


تأکید جامعه مدرسین بر نامشروع بودن سازمان مجاهدین انقلاب

آیت الله خاتمی در گفتگو با رجانیوز:

تأکید جامعه مدرسین بر نامشروع بودن سازمان مجاهدین انقلاب

دیدار اخیر تعدادی از اعضاء سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با آقایان صانعی، منتظری که با تمجید صانعی از این سازمان نیز همراه بود، خدشه ای در موضع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به این سازمان وارد نکرده است.

به گزارش رجانیوز، در حالیکه 5 سال قبل متعاقب سخنرانی هاشم آغاجری عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین و حمایت علنی سازمان از این اظهارات موهن، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مرکب از برخی مراجع عظام تقلید و علمای طراز اول در بیانیه ای بر نامشروع بودن این سازمان تأکید کرده و مومنین را از همکاری با آن برحذر داشتند، با نزدیک شدن به انتخابات مجلس هشتم و همزمان با رویکرد جدید تبلیغات دینی جریان ضداصولگرا، اعضاء این سازمان برای دیدار با مراجع به قم سفر کردند.

این در حالیست که مراجع عظام تقلید از پذیرش دیدار با اعضاء این سازمان خودداری کرده اند. با این حال، اظهارات صانعی در این دیدار و تأکید بر معرفی رویکردهای دینی آن، موجب شد خبرنگار رجانیوز، در گفتگو با عضو ارشد جامعه مدرسین نظر این نهاد مهم دینی را نسبت به سازمان مزبور جویا شود.

آیت الله سید احمد خاتمی در این زمینه تأکید کرد: جامعه مدرسین در آخرین جلسه ای که برگزار شد سر سوزنی از موضع خود درخصوص این سازمان عقب نشینی نکرده استhttp://www.rajanews.com/News/

هادی قابل دستگیر شد

                              هادی قابل دستگیر شد

هادی قابل عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) با مراجعه ماموران به منزل شخصی وی و پس از تفتیش و اخذ وسایل شخصی وی توسط دادسرای ویژه روحانیت بازداشت شده است.

به گزارش سایت خبری وابسته به جبهه‌مشارکت، صبح امروز در حوالی ساعت 9 و 30 دقیقه ماموران دادسرای ویژه روحانیت دادگاه ویژه به منزل هادی قابل مراجعه کردند که ابتدا قابل به هوای سئوال شرعی یکی از همسایگان به دم درب منزل برای پاسخگویی می‌رود که پس از لحظه‌ای به خانواده خبر می‌دهد عده‌ای جهت تفتیش منزل به داخل خواهند آمد.هادی قابل دستگیر شد

براساس گفته‌های خانواده قابل پنج نفر از ماموران به همراه قابل وارد خانه شدند و اقدام به تفتیش همه وسایل خانه و جمع‌آوری برگه‌ها و کاغذها نمودند و همچنین کیس کامیپوتر را نیز به همراه خود بردند.

فرزند قابل دراین‌باره اعلام کرد که پدرش در ابتدای ورود به همراه ماموران به منزل اعلام کرده بود که به همراه آنان خواهد رفت و خواسته بود تا وسایل شخصی وی را آماده کنند.

به گفته فرزند قابل، تفتیش منزل حدود یک ساعت به طول انجامید و تنها از این نکته متوجه شدیم که ماموران از دادسرای دادگاه ویژه هستند که صورتجلسه را در برگه‌هایی با آرم دادسرای ویژه دادگاه ویژه روحانیت یادداشت می‌کردند.

در پایان خانواده هادی قابل با توجه به اینکه وی روزه بوده و به تازگی عمل قلب باز نموده بود از وی خواستند که روزه‌اش را بشکند اما وی از انجام این کار امتناع کرده بود.http://www.aftabnews.ir/vdcfcedw6jdjv.html