سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سحابی: حقانیت هر حکومتی براساس رضایت مردم به وجود می آید

سحابی: حقانیت هر حکومتی براساس رضایت مردم به وجود می آید  

عزت الله سحابی گفت: حقانیت هر حکومتی براساس رضایت مردم به وجود می آید و در اسلام نیز این یک امر ذاتی است و نمی توان گفت که براساس تحولات و شرایط باید حقوق مردم در این زمینه داده شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عزت الله سحابی در سخنان خود در مراسمی که به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) از سوی انجمن‌های اسلامی سراسر کشور در حسینیه ارشاد برگزار می‌شد، گفت: عنوان "علی(ع) تنهاست" زمانی از سوی دکتر شریعتی در دورانی که جامعه ما جامعه ای سکولار بود مطرح شد ولی من امروز می خواهم از تنهایی علی(ع) در این روزگاری که از دینداری صحبت می شود سخن بگویم. علی(ع) شخصیت بی نظیری بود که می توان از جهات گوناگون به عظمت او نگاه کرد ولی باید امروز به وجهه اجتماعی و سیاسی او بیشتر توجه شود.

وی با بیان این که ریشه تمام مسلمانان در قرآن است، تصریح کرد: برای مسلمانان تعهد به قرآن، روایات و سنت پیامبر اصل است و اگر این اصول مورد توجه قرار نگیرد به طور قطع به دامن فاسقان و یا بنیادگرایان سقوط می کند. چون نزول وحی برای آزادی انسان است و قرآن نیز که معجزه پیامبر بوده در جهت آزادی سخن گفته است.

سحابی خاطرنشان کرد: پس از کشته شدن عثمان جامعه اسلامی سرگردان به در خانه‌ی علی(ع) رجوع کرد، مردم اصرار می کردند تا علی(ع) خلافت را بپذیرد و علی(ع) پذیرش خلافت را نمی‌پذیرفت. او گفت، اگر من وزیر برای شما باشم بهتر است از آنکه امیر باشم. ولی با اصرار فراوان مردم تسلیم شد، اما در همان زمان گفت، برای بیعت باید تمام مردم حضور داشته باشند.

این فعال سیاسی افزود: علی(ع) درمسجد بالای منبر رفت و رو به مردم می گوید، ای مردم، چشم و گوش خود را باز کنید، داستان خلافت امر شماست و هیچ عهدی در این حکومت حقی ندارد مگر آنکه شما او را برگزینید. حق آن است که مردم برگزینند نه کسی دیگر و نه حتی خداوند. اگر مردم با حاکمی بیعت کردند آن حاکم حق است. اگر با کسی پیمان بستند او حاکمیت پیدا کرده و حاکمیت او حق است.

سحابی اظهار داشت: علی(ع) می گوید من تنها کلیددار شما بیش نیستم و بدون اجازه شما حق ندارم از بیت المال خرج کنم؛ این حکومت از دیدگاه علی(ع) است، یعنی حاکم نمی تواند بدون اجازه مردم دیناری خرج کند و امروز نیز باید اموال بیت المال براساس قانونی که به تصویب اکثریت مردم رسیده، خرج شود.

سحابی اظهار داشت: علی(ع) پس از آنکه حاکم شد برای امیرانی که جهت بلاد مختلف فرستاده بود بخشنامه ای نوشت و در آن بخشنامه به امیرانش می گوید، رسول خدا(ص) به من فرمود ای علی(ع) بهترین فرد برای حاکمیت بر مردم هستی، اما اگر این مردم بیعت کردند برآنها حکومت کن و اگر به سمت تو نیامدند تو به دنبال کار خودت برو، از نظر رسول خدا هم مشروعیت علی (ع) براساس نظر مردم است. چون مساله حقانیت حاکمیت تنها از سوی مردم مطرح می شود.

وی با تاکید بر این که رضایت مردم اساس حکومت است، گفت: در قرآن آمده کسانی که برتری جویی می کنند و بدون نظر حق یعنی رضایت مردم حاکم شده اند حکومت آنها حکومت فاسقان است و حکومت آنها جامعه را به حکومت فاسقان تبدیل می کند و جامعه دارالفاسقان می شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: علی(ع) پس از پذیرش حکومت در تحولات بعدی در جنگ صفین با عده ای مواجه شد که به علی(ع) گفتند برای ما مشخص نیست که آیا تو بر حقی یا معاویه و ما باید در این مساله تفقه کنیم که آنها مورد تشویق علی(ع) قرار گرفتند چون در امور دین تقلید حتی از امام معصوم نیز جایز نیست. رسول خدا نمی خواست مردم را مقلد بار بیاورد.

وی با بیان این که بررسی دین به معنای آن است که آنچه کتاب خدا و سنت رسول به آن فرمان داده بفهمیم، اظهار کرد: اگر علی(ع) می گفت رضایت مردم باید منشا تصمیم گیری باشد در این مساله هم صداقت داشت و پای آن ایستاده بود.

سحابی با تاکید بر این که عدالت علی(ع) شعار نبود، خاطرنشان کرد: عدالت علی(ع) بر همگان مشهود است امروز عده‌ای دم از عدالت می زنند ولی در اجرای عدالت پایدار نیستند و به موازین عدالت بی اعتنایی و از آن غفلت می کنند و عدالت آنها تنها شعار است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: علی (ع) در اوایل حکومتش فرمود که اگر شرایط حکومت فراهم نبود آن را نمی پذیرفت. دلیل پذیرش حکومت چیزی است که خداوند از آن به عنوان تعهد آگاهان یاد کرده، این تعهد موجب شد تا علی(ع) حکومت را بپذیرد، تعهد آگاهان به معنای آن است که در مقابل پریشانی مظلوم و شکم پری ظالم آرام نگیرد. چون انسان آگاه و صاحب مسوولیت در این مساله قرار و آرام ندارد

سحابی با اشاره به این که تعهد آگاهان برای علی(ع) تنها یک شعار نبود، گفت: علی(ع) در اواخر حکومت خود فرمود امروز در کوفه کسی نیست که شام را صبح کند و مسکن نداشته باشد و یا از معاش گندم برخوردار نباشد و یا از آب فرات ننوشد. این سخنان در حالی زده می شد که حکومت 4 ساله علی(ع) با جنگ های متعدد کار خود را به انجام رسانده است.

وی با اشاره به این که حکومت تنها برای فرمانروایی نیست، خاطرنشان کرد: باید در حکومت بستر عدالت فراهم شود، نمی توان شعار عدالت سرداد ولی بستر عدالت را فراهم نکرد. علی(ع) در طول این 4 سال با تمام گرفتاری ها و مشکلات توسعه را رها نکرده بود و این یعنی عدالت واقعی که مظهر آن علی(ع) است

سحابی با تاکید بر این که علی(ع) مظهر مردم سالاری و عدالت که از سوی اسلام و قرآن معرفی شده است، خاطرنشان کرد: امروز از این منظر علی(ع) را تنها می یابیم یعنی امروز مکتب علی(ع) تنهاست و آنچه مدنظر قرار ندارد مردم، بستر عدالت و توسعه مادی و برخورداری مردم از امکانات مساوی است و با وجودآن است که می توان گفت علی(ع) تنهاست.

این فp=1عال سیاسی در پایان سخنان خود افزود: با این که مردم برای علی(ع) عزاداری می کنند ولی نمی دانند تبعیت از علی(ع) یعنی چه و همین مساله است که می توان گفت علی (ع) تنهاست. متاسفانه برخی بدآموزی ها در شیعه و برخی غفلت ها از مکتب قرآن و رسول خدا روزگار ما را به اینجا کشانده است

tthttp://emruz.info/ShowItem.aspx?ID=10258&

?