سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واکنش نمایندگان روحانی مجلس به اظهارات همسرسخنگوی دولت؛سکوت و اع

واکنش نمایندگان روحانی مجلس به اظهارات همسرسخنگوی دولت؛سکوت و اعتراض به آیت الله خواندن احمدی نژاد

اعتماد:اعطای لقب «آیت الله» از سوی فاطمه رجبی همسر سخنگوی دولت و وزیر دادگستری به احمدی نژاد با سکوت برخی و اعتراض برخی دیگر از نمایندگان روحانی مجلس روبه رو شد.

همسر غلامحسین الهام، سخنگوی دولت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا پس از سخنان احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا و مجمع عمومی سازمان ملل در وب سایت رسمی خود نوشت؛«لقب آیت الله بر شخصی دلالت می کند که انسان را به یاد خدا و راه و روش رسیدن به او مثلاً به وسیله بیان احکام هدایت می کند. احمدی نژاد کسی است که چون صورت نورانی اش را در اثر کثرت خدمت به خلق خدایش ببینی جز عشق به خدا نخواهی دید. کسی که حتی کینه توزان و منتقدانش بر خدایی بودنش دلالت می کنند. به راستی تاکنون چه کسی اینچنین مورد غضب دشمنان خدا قرار گرفته؟» این اظهارات همسر عضو حقوقدان شورای نگهبان با واکنش متفاوت نمایندگان روحانی مجلس روبه رو شد. گروهی از این نمایندگان با بیان اینکه وی «یک زن» است یا «در حاشیه قرار دارد»، یا «اظهاراتش شأنی ندارد» در برابر اظهارات تازه این شخصیت جنجالی سکوت کردند.

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران در پاسخ خبرنگار اعتماد گفت؛ این اظهارات شأنی ندارد که درباره آن بحثی کنیم. بنابراین ترجیح می دهم سکوت کنم.

تیمور علی عسگری دیگر نماینده روحانی حاضر در مجلس قضاوت درباره این لقب بخشی را به افکار عمومی حواله کرد و گفت؛«عنوان آیت الله دادن به افراد مشخص در افکار عمومی آنقدر مذموم است که قابل پاسخ نیست

موسی قربانی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در برابر این پرسش سکوت کرد و فقط به آیه یی از قرآن که هر شیء را آیه یی از قدرت خداوند توصیف می کند اشاره کرد.

محمدرضا میرتاج الدینی نیز این اظهارات را حاشیه یی خواند که نباید آنها را به متن آورد. محمدتقی رهبر نماینده اصفهان نیز ضمن نکوهش این گونه لقب بخشی ها به خبرنگار اعتماد گفت؛ البته در اینکه هر چیزی آیت و نشانه خداوند است تردیدی نیست اما اصطلاح آیت الله فقط درباره علمای برجسته شیعه به کار برده می شود. بنابراین این گونه تعبیرات را اصلاً مناسب نمی دانم. احمد احمدی از دیگر روحانیون مجلس از هرگونه پاسخ به این پرسش خودداری کرد. عباسعلی اختری رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت؛ لفظ آیت الله را به چند معنی می توان به کار برد. یک معنای عمومی دارد، یعنی نشانه های خدا و هر موجودی از جهت آنکه دلالت می کند که قدرتی آن را به وجود آورده، می شود آیه یی از آیات خدا مثلاً یک دانه گندم و یک گنجشک هم دلالت بر آیه خداوندی است. اختری افزود؛ معنای دیگر آیت الله معنای اصطلاحی است که به عالم دینی و دارای مقام اجتهاد گفته می شود. بنابراین به صرف اینکه ریاست محترم جمهوری در یک سخنرانی بین المللی «وظیفه تبلیغی» را انجام داده به کار بردن اصطلاح آیت الله پسندیده نیست و این گونه تعبیرات راه سوءاستفاده از این واژه برای دیگران را باز می کند.

مخالفت نمایندگان روحانی مجلس با لقب «آیت الله» برای احمدی نژاد در حالی ابراز می شود که فاطمه رجبی همسر وزیر دادگستری بعد از انتخاب شدن احمدی نژاد در کتابی وی را معجزه هزاره سوم و یکی از نزدیکان رسانه یی احمدی نژاد در تازه ترین اظهارات او را «سقراط» زمان توصیف کرده اند.http://emruz.info/ShowItem.aspx?ID=10225&p=1