سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاسخ مدیر مسوول هفته نامه گویه به جوابیه اداره کل فرهنگ و ارشاد

این متن بااندکی تعییروسانسوردرشماره130هفته نامه گویه چاپ شده است

پاسخ مدیر مسوول هفته نامه گویه به جوابیه اداره کل فرهنگ و ارشاد

سرانجام پس از سه هفته ، پاسخ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط معاونت محترم آن به یاد داشت شماره 127 نشریه گویه تحت عنوان "معاونت مطبوعاتی در عهد دولت عدالت محور " و اصل و در این شماره چاپ و متن کامل آن از نظر گذشت .

بسیار خرسند و مسروریم که آن اداره محترم راه گفتگو و تعامل با نشریات از جمله گویه را برگزید . پاسخ ارسال شده بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات که در صورت رعایت یکی از زیباترین و عالیترین خواست محققان و پژوهشگران است تحقق پذیرفته است . این ماده قانونی بسان ستاره پرفروغی در قانون مطبوعات است که به تنهایی راه گفتگو ، تضارب افکار ، تبادل اندیشه و تعامل با یکدیگر را به اصحاب مطبوعات ، مدیران کشور و پژوهشگران آموخته و خاطر نشان می سازد . در جوابیه فوق پند و اندرز و نصایح پسندیده و ستودنی بسیار دیده شده است . که بدون تردید ما و خوانندگان از آن بهره مند شده و خواهیم شد . در خصوص متن فوق اسناد ، مدارک و مواد قانونی اگر چه خاموش اند ولی بهترین و عالی ترین داور بحساب می آیند . بدون شک پاسخ مذکور پرسش های دیگری را برای خوانندگان و ما خلق کرده است . که بتدریج و گام به گام به بررسی آن خواهیم پرداخت . شما مهمترین حمایت خویش از نشریه گویه را اختصاص ده تن کاغذبه  آن اعلام کرده اید این حمایت نه تنها انکار نشده است بلکه از مسوولان وقت هم در یادداشت گذشته تقدیر و تشکر شده است . نحوه حمایت آنان از مطبوعات و کلیات آن در یادداشت شماره 127 اذعان شده است . آنچه که محور اساسی و اصلی بحث محسوب می شود نیمه دوم 83 تا کنون می باشد که در واقع از آن تاریخ تا به امروز چیزی برای گویه اختصاص نیافته است . در سال 1383 نیمه اول هشت تن کاغذ برای گویه اختصاص یافت ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی وقت حواله را در اختیار گویه قرار داد و ما نیز آن را وصول کرده ایم . برای نیمه دوم هشتاد و سه دو تن و چهارصد کیلو اختصاص داده شد که نیک می دانید دریافت نشد و به یقین به خاطر دارید که جنابعالی و همکاران شما پیگیر این حواله بوده اید . حتما چند و چون ماجرا و قضایا را می دانید قبلا وزارت ارشاد سهمیه مطبوعات را در اختیار موسسه نشر آوران می گذاشت نشریات قم هم کاغذ تحریر بندی دریافت می کردند این نوع کاغذ به نشر آوران داده نشد و یا داده شد محدود بود . پس از پیگیری مکرر ما اعلام شد که نشریه گویه اضافه دریافت کرده است چرا؟ طبعا این پرسش وجود دارد که حتما این اضافه را سایر نشریات هم دریافت کردند ؟ چرا به آنها همواره و به موقع کاغذ تعلق می گیرد ولی به گویه نه ؟ در گذشته تیراژ گویه بالا بوده طبعا بر اساس مقررات به مقدار ظرفیت و تیراژ خویش کاغذ دریافت کرده است . آن هنگامی که نشریه بهر دلیل مقداری از تیراژ خود کاست قاعده سهمیه آن بر اساس همان ضوابط کم و اندک می گردد نه اینکه بکلی از سهمیه محروم شود . چرا اعطای سهمیه بر اساس مقررات و ضوابط نبوده که حالا اعلام کنید که اضافه داده شده است آن هم به میزان چهار تن ؟!

ما حصل مباحث این می شود که گویه به مقدار تیراژ خود سهمیه داشته و باید دریافت می کرد این اضافه از کجا آمده است که متصدیان امر بر آن اصرار می ورزند ؟! حال که گویه و یا هر نشریه ای که از تیراژ خود کاست باید از سهمیه حمایتی محروم و حتی آن اندک را هم دریافت ننماید ؟! در جوابیه آمده است نشریه گویه سال 1384 سهمیه حمایتی دریافت کرده است مدرکی که این موضوع را اثبات کند در اختیار دارید ؟ اگر تمایل داشته باشید ما حواله های دریافت شده که هشت تن است و دریافت نشده بیش از دو تن است که مجموعا همان ده تنی است که در نامه شما آمده است و آن هم متعلق به سنوات گذشته تا اول 84 بوده است را منتشر می کنیم . پرسش اساسی و کلیدی ما این است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی علی الخصوص معاونت مطبوعاتی از آغاز سال 84 تا کنون چه اقدامی برای گویه کرده است ؟ ! در جوابیه آمده است که شما و به تبع شما دیگر همکاران پس از توقیف نشریه گویه همواره و در همه اوقات به سوالات مدیر مسوول و سر دبیر آن پاسخ می دادید و برای باز شدن مجدد آن تلاش ورزیدید ضمن تقدیر و تشکر از زحمات شما بنظر می رسد این تدبیر آن معاونت بوده است . ما بیاد نداریم پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در قم نشریه ای بلحاظ سیاسی تعطیل شده باشد . هستند نشریاتی که مقامات قضایی بکرات مدیران آنها را احضار کرده باشند ولی توقیف کردن در کار نبود گویه نشریه ای که کمترین احضار و شکایت را در پرونده خود داشت چنین اتفاقی برای آن در عهد شما افتاده است . از همه مهمتر اینکه پرونده مدیر مسوول آن با اینکه خودی نظام بود به دادگاه رسیدگی به مفاسد اجتماعی رفته است این موضوع در خبرها آمده است . برای آبروی اینجانب چه حمایتی شده است ؟! بهر تقدیر نشریه گویه با نامه 12/9/85 بدون استناد به هیچیک از مواد و تبصره های قانونی توقیف شده است . بر اساس مفاد حکم قضاوت محترم وظیفه توقیف نبوده است . در این رهگذر میلیونها و به اصطلاح عمومی الاف و الوف زیان مادی و خسارات غیر قابل جبران معنوی متوجه ما گردیده است در خاتمه خاطر نشان می گردد دفاع از حقوق خویش را بر اساس اصول 90، 173و174 قانون اساسی موجه و در صورت لزوم بدان اقدام خواهیم کرد . و آنچه که به روز واپسین مربوط است از خداوند سبحان مطالبه خواهیم کرد.

سید محمد حسین دریاباری

مدیر مسوول هفته نامه گویه