سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسش مدیر مسوول هفته نامه گویه و پاسخ مراجع تقلید

پرسش مدیر مسوول هفته نامه گویه و پاسخ مراجع تقلید

 مسئله فقهی و حقوقی در مقاله ای تحت عنوان "نگاهی به حقوق زنان"برشته تحریر درآمد این مساله به عناوین گوناگون در رساله های عملیه ، کتب و نشریات چاپ شده یا می شود دادستان استان قم برای چاپ آن مساله از مدیر مسوول گویه شکایت کرده است. پس از تشکیل دادگاه علنی و دفاعیات محکم مدیر مسوول نشریه ، قاضی مدیر مسوول گویه را تبرئه کرده است ، ما برای اطمینان خاطر بیشتر موضوع را بلحاظ شرعی از مراجع جویا شدیم که آنان بشرحی که خواهد آمد پاسخ داده اند .

این سوال به دفتر همه مراجع عظام ارسال شده است . دفتر هر کدام از آنان که صادرات به پاسخ نموده است در وبلاک منعکس شده است .

محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی  صافی گلپایگانی دامت برکاته

سلام علیکم

با توجه به اینکه دانستن احکام شرعی در حد ضرورت لازم است و یادگیری آن هم با شنیدن و خواندن امکان پذیر است ، چاپ مقالات فقهی و حقوقی در نشریات علمی ، تخصی ، کتاب و نیز خواندن آن در صدا و سیما با رعایت موارد قانونی به این معنی که الفاظ متعارف فقهی وحقوقی استخدام گردد وازالفاظ و واژه های مغایر با قانون پرهیزگردد ، نظیر متن ذیل که به بیان دو یا چند مساله فقهی و حقوقی پرداخته و امروز هم مبتلابه می باشد و مستندات متن هم کتب مفصل فقهی است چیست ؟

منظور از نفس خویش را در اختیار زوج قرار دادن و طی کردن زن است و تحقق و طی به آن است  که حشفه و مقدار آن از سوی مقطوع الاله مخفی و پنهان شود و ضابطه آن داخل شدن مقداری از آلت است که موجب غسل می شود . خواه از جلو یا پشت که همین و طی نمودن موجب استقرار کامل مهریه بر عهده زوج می گردد .

 حکم چاپ این متن و مانند آن در نشریات عمومی ، تخصصی ، کتاب و خواندن ان در صدا و سیما چیست ؟

سید محمد حسین دریاباری

مدیر مسئول هفته نامه گویه

بسمه تعالی

 

به طور کلی نوشتن مسائل فقهی مبتلی به  به طور روشن و گویا که خواننده متوجه شود و اسباب شبهه نشود اشکال ندارد و اگر حکمی باشد که معلوم است از آن برداشت غلط یا سوء یی شود نوشتن آن جایز نیست ، ولی در عین حال اگر الفاظ با کنایه و اشاره هایی باشد که هم معنی را برساند و هم کلام را در حال این معانی تند و مستهجن جلوه ندهد رعایت شود

27 جمادی الاول 1429

http://irapic.com/uploads/1230443326.jpg

http://irapic.com/uploads/1230485432.jpg